Skaner 3D tutorial

Czy kiedykolwiek chcieliście przenieść rzeczywiste obiekty na wasz komputer i nie chodzi mi tu o zdjęcia ale o o w pełni trójwymiarowe modele możliwe do obróbki bądź wydruku 3D. Istnieją w tym celu specjalne skanery 3D jednakże w większości ich cena zaczyna się od kilku tysięcy i niewielu z nas może sobie od tak na nie pozwolić. Pewnego dnia szukałem informacji na ten temat i tańszych alternatyw okazało się że da się to osiągnąć wykorzystując niedrogie rozwiązania.

 

Początkowo gdy zabierałem się za ten projekt myślałem nad stworzeniem prostego skanera 3D. Na youtubie można znaleźć kilka turytorialy w tej kwestii jak ten przedstawiony poniżej:

Prezentowało się to całkiem nieźle wystarczyła kamera, trochę drobnych preparacji a co najważniejsze już całkiem rozbudowane oprogramowanie było dostarczane za darmo z tej strony:

http://www.david-3d.com/en/support/downloads#software

Niestety instruktaż jest już z 2010 roku i wiele się w tym czasie zmieniło oprogramowanie obecnie korzysta z rzutnika oraz kamery do sczytywania obrazów i pomimo moich starań nie udało mi się go uruchomić tak jak bym to planował.

 

Kolejną próbą było stworzenie własnego skanera 3d  korzystając z jednego lub kilku laserów oraz modułu arduino zbudować zabawkę tego typu:

http://www.123dapp.com/catch

Niestety z tego co widziałem było to często rozwiązanie jedynie dla małych obiektów ja zaś planowałem móc skanować małe oraz duże przedmioty.
 

Pozostało więc szukanie innych rozwiązań. W wyniku poszukiwań okazało się ze obecnie zabawy z laserem i skanowaniem nie jest konieczne. Podchodząc do zagadnienia z innej strony starczy nam jedynie zwykły aparat cyfrowy, a nawet komórka oraz odpowiednie darmowe oprogramowanie:

Autodesk 123D Catch – http://www.123dapp.com/catch

Meshmixer – http://www.meshmixer.com

 

Na początek musimy odpowiednio sfotografować nasz obiekt. Autodesk posiada dobrze wytłumaczone zasady fotografowania obiektów tak aby uzyskać jak najlepsze rezultaty:

http://www.123dapp.com/howto/catch

 

Dla celów testowych postanowiłem wykorzystać takiego drewnianego orła:

W tym wypadku zdjęcia powinny zostać wykonane w równych odstępach od frontu, od góry i ewentualnie od dołu obiektu, tak aby w pełni odwzorować jego formę. Zdjęcia powinny być robione w tym samym oświetleniu bez użycia flasha przy nieruchomych obiekcie. Osobiście według mnie łatwiej jest nagrać film i wyciąć z niego klatki co x sekund np. programem VLC który polecam do odtwarzania filmów ale możemy go także wykorzystać do pocięcie filmu na klatki (https://www.isimonbrown.co.uk/vlc-export-frames/). Z pewnością użycie statywu mogłoby pomóc w uzyskaniu dobrych rezultatów, osobiście jednak nie miałem tego udogodnienia. W wyniku potrzebujemy od 50 do 70 zdjęc (więcej nie możemy wykorzystać w programie 123D Catch)

 

Kiedy mamy już przygotowane zdjęcia uruchamiamy 123D Catch. Wybieramy „Create New Capture”. Zapewne zostaniemy zapytani o stworzenie konta co też robimy, usługa jest darmowa. Po koniecznej biurokracji zostaniemy poproszeni o podanie zrobionych przez nasz zdjęć. Upload może nam chwile zabrać. Zapewne na zdjęciu będziemy mieli znacznie więcej niż byśmy tego chcieli dlatego nadmiarowe otoczeniem powinniśmy usunąć korzystając z lassa (obszar zostanie podświetlony na czerwono po czym możemy go usunąć del). Ostatecznie powinniśmy otrzymać coś mniej więcej takiego:

 

 

Wygląda to już całkiem nieźle jednak nasz obiekt posiada jeszcze dziurę u spodu a niekiedy może i w innych miejscach. Dokonujemy więc eksportu (File->Export) do formatu .obj następnie odpalamy autodesk meshmixer. Importujemy dopiero co zapisany plik. Powinien pojawić się nasz obiekt. Niebieskie obwódki będą informować nasz o tym iż obiekt posiada w tych miejscach dziury. Wybieramy więc z lewego panelu Analysys -> Inspector. Tam zaznaczamy smooth fill i klikamy auto repair. Obiekt jest już kompletny możemy go ponownie wyeksportować i wykorzystać czy to w druku 3D czy też jako cześć  wirtualnej scenerii.

 


 

Mimo wszystko nie jest idealny jednak z pewnością można poprawić końcowe rezultaty. Po pierwsze wykorzystanie lepszego sprzętu w moim wypadku była to tylko zwykła komórka. Następnie warto skorzystać że statywu. Odpowiednie światło oraz lepsze wykonanie zdjęć/filmu. Jeśli znamy się lepiej na grafice 3d możemy się  postarać i poprawić niedoskonałości obiektu. Osobiście polecam ku temu blendera choć istnieje też wiele innych dobrych rozwiązań. Doświadczenie też ma nie małe znacznie to obraz z drugiej próby już w blenderze:

 


Dodaj komentarz

WordPress Video Lightbox Plugin